Darwin en Croc country!

Hello vriendjes,

Hierbij officieel onze eerste post vanaf de andere kant van de wereld. We zijn hier nu zeven dagen en we hebben al het eerste stuk van Australië verkend: het noorden en Darwin.

Exact 1 week geleden vertrokken we vanop Schiphol. Onze ouders waren zo lief om ons weg te brengen. We zijn `s namiddags nog gezellig iets gaan eten in de buurt van de luchthaven, waar vooral bij mij al de eerste traantjes kwamen kijken. Na een pakkend afscheid op de luchthaven, had ik vooral een moeilijk momentje na het passeren van de security. Ik begon toen pas echt te beseffen waar we aan begonnnen waren, denk ik :) .

De eerste vlucht verliep zeer vlot, twaalf uur vliegen naar Kuala Lumpur in Maleisië. Nadien moesten we een uurtje wachten om dan 50 minuten door te vliegen naar Singapore. Toen we in Singapore aankwamen, bleek echter dat ze in Kuala Lumpur vergeten waren om onze rugzakken op het vliegtuig te laden. Na enkele uren te wachten, werd duidelijk dat we gingen doorvliegen naar Darwin zonder onze rugzakken. Dus zes uur later stonden we in Australië met onze winterkleren aan, bij een hitte van 35 graden. Onze eerste taak bestond er dus uit te gaan winkelen: zomerkledij, badkledij, sandaaltjes, zonnecreme, tandpasta enz. We hebben ondertussen een aanvraag bij de verzekering ingediend om een deel van deze kosten terug te krijgen. Na veel telefoontjes, klaagmails en enkele bezoekjes aan de luchthaven later, kregen we na vier dagen onze bagage dan toch terug. Eindelijk verse kledij aan!!!!!!!

We hebben tijdens het wachten natuurlijk niet stilgezeten, we hadden vier dagen om de omgeving van Darwin te verkennen. We hebben een auto gehuurd en kregen onmiddellijk een upgrade. Aangezien de temperaturen in de zomer in Darwin oplopen tot wel 40 graden, is dit het laagseizoen en zijn er weinig toeristen. Dus i.p.v een Fiat Panda, stond er plots een grote Nissan 4x4 voor onze neus. Zo hoorden we er ineens bij want elk gezin in het noorden heeft blijkbaar een grote pick-up truck. Het beeld dat je hebt van Australiërs wordt hier wel bevestigd, met brede mannen die rijden in monstertrucks. Zelfs de vrouwen zijn hier best ruig en mannelijk. Met deze mensen wil je echt geen ruzie :) . Maar we moeten erbij zeggen dat het vooral vriendelijke en chille mensen zijn. Ze maken graag een praatje, helpen je direct en ze zijn echt heel chill. Iedereen loopt de hele dag rond op flipflops, zelfs als ze uitgaan of op restaurant. Nog een cliché dat klopt, hier zit het vol met kangoeroes, ZALIG!!!

Dag 2 zijn we naar de Adelaide River gereden, waar zich de grootste concentratie aan krokodillen ter wereld bevindt. Het werd ons al snel duidelijk dat je deze beesten overal kan tegenkomen. Op elke hotelkamer ligt een brochure over de gevaren van krokodillen en bevinden zich in 80% van de wateren in Darwin. Je mag dus niet gaan zwemmen in de rivier, in vijvers of in de zee. Aan het strand hebben ze een lagune gemaakt die een stuk van de zee afschermt met rotsen en een doek zodat je hier krokodil-vrij in de zee kan zwemmen.

Op de Adelaide River hebben we een bootcruise gedaan van 1 uur om ze in hun natuurlijke habitat te spotten. Na nog geen vijf minuten zwom er al eentje rond onze boot aangezien ze het geluid van de motor van de boot best wel interessant vinden. Deze krokodil kwam dus al direct kijken of hij iets te eten kon vinden, wij hebben het gelukkig overleefd! :) We hebben op een uur tijd ongeveer acht krokodillen gezien tot wel vijf meter groot en enkele mooie roofvogels.

Als volgende uitstap zijn we naar Litchfield NP gereden, echt in “the middle of nowhere”. Dit natuurgebied staat bekend voor zijn mooie watervallen, meren en grote termietenheuvels. Deze termieten/mieren zijn de enige beestjes die kunnen overleven in deze verschrikkelijke hitte omdat ze grote heuvels bouwen waar ze binnenin koel blijven. Dit levert veel interessante architecturen op. Wij vonden dit park tot nu toe het hoogtepunt van onze reis.

Dit was alvast week 1. Up next: Cairns en the Great Barrier Reef. Tijd om te gaan snorkelen en duiken.